امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

در حال حاضر بسیاری از دانش آموزان دبیرستانی در آمریکا که قصد دارند وارد دانشگاه و محیط آکادمیک شوند، سعی می کنند نمره بالایی در آزمون ست (SAT) بدست آورند تا از این طریق بتوانند شانس خودشان را برای دریافت پذیرش و بورسیه تحصیلی افزایش دهند. همانطور که میدانید مقاطع پایین تر آکادمیک در کشورهای اروپایی و آمریکا طرفداران بیشتری دارن و در نهایت رقابت نیز برای کسب آنها بیشتر است.

برای مثال رقابت و کسب سهمیه در مقاطع کارشناسی به مراتب بالاتر از کارشناسی ارشد و و نهایتا دکتری است. آزمون ست (SAT) نیز همانند آزمون GRE به دو فرمت مختلف یعنی عمومی (General) و موضوعی (Subject) برگزار می شود که متقاضیان پذیرش در مقاطع لیسانس و بالاتر معمولا در آزمون موضوعی یا SAT Subject شرکت می کنند.

بسیاری آزمون ست (SAT) را معادل تست هوش در ارتش آمریکا می دانند و باور دارند این آزمون اساسا برگرفته از طرح و فرمت آزمون آیکیو در ارتش ایالات متحده آمریکا است. با وجود اینکه این آزمون در سال 1926 طراحی و ارائه شد اما همچنان محبوبیت و مقبولیت لازم را در بین جوامع دانشگاهی نداشت تا اینکه در سال 1933 برای اولین بار توسط ریاست دانشگاه هاروارد معرفی گردیده و معیاری برای ورود به مقاطع بالاتر قرار گرفت.

پس از آن آزمون ست (SAT) در آمریکا هر روز در دانشگاه ها و مراکز بیشتری مورد استفاده قرار گرفت.

در حال حاضر ثبت نام و شرکت در آزمون ست (SAT) هیچگونه محدودیتی برای افراد بالای 16 سال ندارد و این افراد در صورت داشتن پاسپورت معتبر می توانند در آزمون ثبت نام کرده و شرکت کنند. آزمون ست (SAT) بر خلاف آزمون تافل یا آیلتس تنها یک آزمون سنجش مهارت زبان انگلیسی نیست بلکه این آزمون هوش و استعداد تحصیلی، توانایی محاسباتی و درک مطلب را در متقاضیان بررسی و ارزیابی می کند.

برای ثبت نام در آزمون ست (SAT) می بایست در مرحله اول به وبسایت (www.collegeboard.org) مراجعه کرده و در قسمت بالا سمت راست بر روی گزینه ثبت نام (Register) کلیک نمایید. سپس در مرحله بعد با وارد کردن نام و نام خانوادگی و آدرس ایمیل و سایر مشخصات یک حساب کاربری به نام خودتان ایجاد کنید. در آخرین مرحله پس از پرداخت هزینه می توانید مرکز آزمون مورد نظرتان را انتخاب کرده و در ساعت و زمان مقرر در امتحان شرکت کنید.

به یاد داشته باشید که به دلایل تحریم متاسفانه آزمون ست (SAT) مشابه بسیاری دیگر از آزمونهای بین المللی GMAT ،IMAT و غیره در ایران برگزار نمیشوند و شما پس از ثبت نام می بایست به یکی از کشورهای همسایه مانند ترکیه، ارمنستان، امارات و یا سایر کشورها سفر کنید. این آزمون از سه بخش اصلی مهارت خواندن (Reading)، ریاضیات (Math) و مهارت نگارشی (Writing) تشکیل شده است که دو بخش اول هر کدام امتیازی بین 20 تا 800 داشته و بخش آخر نمره 1-6 دریافت می کند.

شما می بایست حداقل 30 دقیقه قبل از شروع آزمون در محل برگزاری امتحان حضور داشته باشید و اجازه استفاده از هیچگونه وسیله الکترونیکی، ماشین حساب، ساعت مچی، گوشی، دیکشنری و یا غیره را نخواهید داشت.

آزمون ست (SAT) در داخل آمریکا سالانه 7 مرتبه در ماه های مرتبط به زمان شروع پذیرش تحصیلی (آگوست، اکتبر، نوامبر، مارس، می و ژوئن) برگزار شده و در خارج از آمریکا برای دانشجویان بین المللی 4 بار در سال در ماه های (اکتبر، دسامبر، مارس و می) برگزار خواهد شد.

اولین بخش از آزمون مربوط به مهارت خواندن (Reading) است که به عنوان درک مطلب نیز شناخته می شود. این بخش از آزمون ست (SAT) مجموعا 52 سوال را شامل می شود که ترکیبی از سوالات تشریحی و تستی است و البته تعداد سوالات تستی آن بیشتر است.

تعداد 5 متن درک مطلب برای این بخش در نظر گرفته شده است که مجموعا زمان 65 دقیقه برای پاسخگویی به سوالات این بخش در نظر گرفته شده است. نمره مربوط به مهارت خواندن یا همان درک مطلب در آزمون ست (SAT) بین 200 تا 800 است که به صورت میانگین نمره داوطلبان 497 است.

لازم به ذکر است بر خلاف برخی از امتحانات داخلی، آزمون ست (SAT) به گونه ای طراحی شده است که پاسخ های اشتباه هیچگونه نمره منفی را برای داوطلب به همراه ندارد.

دومین بخش از آزمون ست (SAT) به ریاضیات، جبر، توانایی حل مسئله و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط است. تعداد کل سوالات این بخش 45 سوال است که مدت زمان پاسخگویی به آنها 80 دقیقه است. تعداد 20 سوال از این بخش به گونه ای است که نیاز به استفاده از ماشین حساب ندارد و در مابقی سوالات می توانید از ماشین حساب برای محاسبات استفاده کنید.

برای پاسخگویی به سوالات بدون نیاز به ماشین حساب 25 دقیقه و برای سوالات نیازمند به ماشین حساب 55 دقیقه زمان خواهید داشت. این بخش نیز همانند بخش قبلی هیچگونه نمره منفی برای پاسخ های اشتباه لحاظ نمی شود.

سومین و آخرین بخش از آزمون ست (SAT) مربوط به Writing یا مهارت نگارش است که شما می بایست یک متن از مقاله را مطالعه کرده، محتوای آن را درک کرده و آن را تکمیل کنید.

این بخش از آزمون معمولا اختیاری است اما بسیاری از مراکز آموزشی برتر آمریکا به نمرات این قسمت اهمیت زیادی می دهند چرا که داشتن دانش نگارش و چگونگی تکمیل کردن یک تحقیق و پژوهش در محیط آکادمیک ضروری است. مدت زمان پاسخگویی به این بخش نیز 50 دقیقه است که اطلاعات آن توسط دو مصحح مستقل بررسی شده و نمره آن اختصاص داده می شود. به طور معمول کسب نمره بالای 5 برای بسیاری از دانشگاه ها قابل قبول است.

توجه داشته باشید که این آزمون قبول یا رد شدن ندارد بلکه نمره قبولی آن به دانشگاه مورد نظرتان بستگی دارد. بالاترین نمره ای که می توانید در آزمون ست (SAT) کسب کنید، نمره 1600 است که یک نمره بسیار عالی محسوب شده و شانس پذیرش شما از هر دانشگاه سطح اول آمریکا را بالا می برد. اما کسب نمره کامل کار بسیار دشواری بوده و معمولا علاوه بر مهارت تحصیلی بسیار بالا به دانش لغوی، ریاضی و نگارشی بالایی نیازمند است.

اگر برای یک دانشگاه یا موسسه آموزشی سطح بالا در آمریکا اپلای می کنید نمره 1000 و یا بالاتر می تواند شانس پذیرش خوبی برای شما فراهم کند اما با داشتن نمره 800 نیز میتوانید تا حدی به اهداف مورد نظرتان دست پیدا کنید. مهلت اعتبار برخی آزمون های بین المللی 5 ساله و برخی دیگر 2 ساله است.

آزمون ست (SAT) از جمله آزمون هایی است که مهلت اعتبار آن 2 ساله بوده و بعد از اتمام آن می بایست مجددا ثبت نام کرده و امتحان جدیدی بدهید. دلیل اصلی آن امکان تغییر در طراحی آزمون و فرار بودن زبان انگلیسی است.

هزینه برگزاری این آزمون نیز با توجه به نوع، محل و کیفیت مرکز آزمون ست (SAT) متفاوت خواهد بود ولی به طور کلی هزینه دو بخش ریاضیات (Math) و مهارت خواندن (Reading) معادل 47 دلار است.

همانطور که پیشتر بیان کردیم بخش سوم یا مهارت نگارش (Writing) نیز اختیاری است و در صورت تمایل می توانید ک هزینه اضافی معادل 65 دلار پرداخت کنید. فرآیند ثبت نام شما می بایست حداکثر 4 هفته قبل از شروع آزمون پرداخت شده باشد و در صورت پرداخت دیرتر یک جریمه 30 دلاری نیز به مبالغ بالا اضافه خواهد شد.

در برخی مواقع ممکن است به دلیل مشکلات شخصی قصد تغییر زمان یا محل برگزاری آزمون ست (SAT) را داشته باشید.

در این حالت می بایست یک مبلغ 30 دلار دیگر نیز به عنوان هزینه تغییر در برنامه پرداخت کنید.

در حال حاضر منابع و سایت های بسیاری هستند که فایل های آموزشی آزمون ست (SAT) را در اختیار داوطلبان قرار می دهند. اما یکی از بهترین روش های آماده سازی برای آزمون، تمرین کردن نمونه سوالات و قرار گرفتن در محسط مشابه آزمون اصلی است.

شما می توانید از سایت هایی مانند Khan Academy, The Princeton Review, PrepScholar, CollegeVine, Magoosh, Kaplan, Private Prep برای تمرین در فرمت آنلاین استفاده کنید.

همانطور که بیان کردیم این آزمون یکی از مهمترین مدارک برای اپلای و پذیرش تحصیلی خصوصا در کشور آمریکا و در مقطع کارشناسی است. با کسب یک نمره قابل قبول و مطلوب در این آزمون می توانید از برترین دانشگاه های آمریکا پذیرش به همراه بورسیه تحصیلی کسب کنید.